6 Aprilie 2014 De ce e vital ca magazinul tău online să funcţioneze sub o marcă înregistrată

Pentru că viaţa ne-a învăţat că, până la final, leneşul mai mult aleargă şi cine se scumpeşte la tărâţe, se va ieftini la făină. Să detaliem.

Porneşti un magazin online într-o doară, bazându-te pe o intuiţie, pe o ambiţie, pe o nebunie, pe dorinţa de a mai câştiga un ban în plus sau cine mai ştie pe ce. Ai un succes rapid, ce-ţi depăşeşte aşteptările, sau unul clădit cu trudă, în ani de muncă, seriozitate, cheltuieli în promovare ş.a.m.d.

Într-o zi, primeşti o scrisoare recomandată, într-un plic cu însemnele unui cabinet de avocat, în care ţi se aduce la cunoştinţă că numele magazinului tău încalcă dreptul de proprietate asupra unei mărci înregistrate. Ţi se impune, cu ameninţarea acţionării în justiţie, să încetezi activitatea şi ţi se mai aduce la cunoştinţă că reclamantul îşi rezervă dreptul de a-ţi cere despăgubiri pentru perioada în care deja ai vândul sub un nume care era înregistrat.

După ce vei termina de citit scrisoarea, vei tremura din toate încheieturile. Te vei gândi că numele sub care funcţionează afacerea ta a fost înregistrată cu ani în urmă la Registrul Comerţului, că ai domeniul cumpărat de la RoTLD că vei dovedi în instanţă că eşti victima unei escrocherii.

În realitate, nu vei putea dovedi nimic. Dacă tăvălugul justiţiei va fi pornit, vei mai avea două opţiuni:

  • să te înţelegi cumva cu proprietarul mărcii, asta însemnând Dumnezeu ştie ce!
  • să renunţi la numele sub care operezi, adică: domeniul web, conturile de pe reţelele sociale şi la orice simbolistică ce ar putea fi interpretată ca un abuz faţă de marca deja înregistrată.

Cum se înregistrează o marcă şi cât costă

Autoritatea care se ocupă cu înregistrarea mărcilor este OSIM. O marcă înregistrată la OSIM te face proprietarul incontestabil asupra unei denumiri, simbol grafic etc. Înregistrarea mărcii o poţi face tu direct, dacă reuşeşti să dibui procedura îngrozitoare de pe saitul lor ori să mergi la sediul lor. Sau, mai comod, să apelezi la un avocat ori la un birou specializat. (Desigur în schimbul unui comision.) Indiferent de calea de înregistrare pentru care vei opta, o întâlnire cu un avocat ori un consilier de la o firmă specializată te va lămuri ce presupune înregistrarea unei mărci: denumire, simbol grafic, clase Nisa etc.

Orientativ, costul de înregistrare a unei mărci este de aproximativ 1600 lei.

Revenind la magazinul online

Un magazin online, fie el cât de mic, intră în concurenţă cu o piaţă naţională, să nu spunem chiar globală. Dacă afacerea va merge şi cineva va simţi asta, îţi va putea fura ideea, va înregistra marca şi te va obliga să funcţionezi sub o altă denumire. Atunci vei pierde:

  • reputaţia deja câştigată a afacerii;
  • toţi banii investiţi în campaniile de promovare;
  • fanii adunaţi pe reţelele de socializare;
  • prin relocarea magazinului online pe un alt domeniu vei pierde rankingul Google, cu toate binefărătoarele sale redirecţionări spre saitul tău.

Nu ezita să ne contactezi dacă vrei să deschizi un magazin online, dacă ai intrat deja în bucluc într-o manieră descrisă mai sus sau dacă vrei, pe lângă un magazin online beton şi consultaţă pe amănunte la care tu singur nici nu te-ai gândi!

Poți adăuga un comentariu folosind și acest formular