Portalul Doxologia

Identitate de brand, Design web, Marketing digital, Search engine optimization (SEO), Copywriting, Graphic design

Update iulie 2015: 

Versiunea doxologia.ro, lansată în iulie 2015, nu a fost dezvoltată de noi, dar la dezvoltarea ei s-a copiat cu nesaț din proiectele noastre. Ne-a fost atrasă atenția asupra acestui lucru de clienții noștri, care ne-au semnalat în doxologia.ro componente identice cu cele existente în saiturile lor. Am făcut și noi o analiză a codului informatic și am remarcat cu reală surprindere cu ce râvnă au fost urmărite proiectele noastre și soluțiile pe care le-am folosit în ultimii ani. Decât deranjant, e mai degrabă plăcut să știi că ai fani care se inspiră de la tine și te copie atunci când au ocazia. Să fie primit!

____________________________________________________

Un portal complex de ştiri şi alte tipuri specifice de conţinut, proiectat şi dezvoltat pentru Doxologia Media, lansat în martie 2011, cu mai multe dezvoltări ulterioare.

Doxologia.ro a fost o revelaţie pentru publicul din nişa sa, deşi genul publicistic vizat era tratat aproape inflaţionar, pe o mulţime de alte saituri. Am fost foarte preocupaţi de „injectarea” în acest proiect a cât mai mult din ceea ce se cheamă coolfactor şi evitarea ca noul doxologia.ro să fie etichetat ca „un sait ortodox plictisitor”. 

„Reţeta” folosită pe doxologia.ro a inclus o platformă performantă, o interfaţă atractivă (atipică genului), o anumită viziune asupra conţinutului şi o strategie de construcţie a traficului.

Premisele

În faza de start a proiectului era nevoie de un principiu inspirator şi diriguitor. Cum trebuie să arate un portal ortodox contemporan? Unde poate fi găsită sursa de inspiraţie, în condiţiile în care majoritatea saiturilor asumat ortodoxe sunt anacronice şi, în mod vizibil, construite înafara înţelegerii dinamicii web.

Analiza profilului publicului vizat (am luat în calcul educaţia, disponibilitatea faţă de tipul de conţinut ce urma să fie oferit, timpul zilnic disponibil pentru doxologia.ro) ne-a lămurit. Am realizat că trebuia construit un sait ce trebuia să se adreseze în primul rând cititorului cu o cultură teologică medie şi sub-medie, ce dispunea de 5-10 minute zilnic pentru a le petrece pe doxologia.ro. Drept consecinţă, a devenit vizibil şi formatul jurnalistic ce urma să fie abordat: tabloidul.

Desigur, prin stil tabloid, într-o abordare ortodoxă, s-a înţeles o anumită „împachetare” a conţinutului, ce presupunea un titlu interesant, o imagine sugestivă (sau mai multe) şi un text de calitate, dar cu întindere limitată. Pornind de la abordarea jurnalistică, am ajuns în scurt timp să sesizăm că stilul tabloid ortodox era mai la îndemână decât am fi putut bănui la început. A fost o „revelaţie” să constatăm că modul de comunicare condensat, de tip tabloid, era practicat de Biserică de veacuri în manieră iconografică, putând fi observat în orice interior tipic al unei biserici pictate în stil bizantin, unde, sub aspect formal, regăsim aceeaşi aglomerare de conţinut (imagini şi titluri) ca pe coperta unui ziar tabloid.

Mănăstirea Moldoviţa - frescă exterioară

Odată aflată cheia, a urmat munca de planificare, alcătuirea unei taxonomii de conţinut inteligente, designul interfeţei şi dezvoltarea platformei informatice.

Construcţia portalului a plecat de la schema în care conţinutul subordonează platforma web. Rubricile saitului nu trebuiau să fie nişte simple „borcane” pentru conţinut ci, mai degrabă, socluri de evidenţiere a acestuia. Proeminenţa conţinutului s-a obţinut printr-un joc subtil de design, funcţionalitate şi rolul titlului şi imaginilor. 

Convinşi că premisa originalităţii este un orgoliu, am purces la analiza celor mai bune tabloide web. Ne-a atras atenţia în mod deosebit The Guardian şi The Telegraph, care au devenit şi modelele principale în desenarea primei pagini.

Însă nu doar tabloidele au fost folosite ca surse de inspiraţie pentru doxologia.ro, ci şi o serie de publicaţii quality. De pildă, slider-ul de pe prima pagină a fost inspirat de economist.com, de unde am preluat şi ideea pop-up-ului, căruia i-am dat, însă, o altă funcţie. 

La sfârşitul anului 2010 se simţea deja o tendinţă de abandonare a barei de meniu, situată „ritualic”, de ani de zile, sub titlu, dar pe care prea puţini îl mai accesau. Noi am ales să plasăm meniul în partea superioară a paginii, o poziţionare exotică la acel timp. Ideea ne-a venit, în acest caz, de pe saitul Reuters. Tot Reuters a fost şi sursa de insiraţie a logo-ului: un dreptunghi roşu în care a fost înscris cu alb: DOXOLOGIA. Rezultatul final, headerul cu logo-ul în dreptunghiul roşu şi „felia” din „Scara raiului” de la Mănăstirea Suceviţa au devenit marca inconfundabilă a portalului Doxologia.

Pagina de categorie şi-a găsit ca sursă de inspiraţie pagina similară din nytimes.com, iar formatul blocului dedicat „Punctelor de vedere” a fost preluat de pe versiunea web a momentului a Irish Times.

Până aici s-ar putea spune că doxologia.ro este un amalgam eclectic cu elemente preluate de pe o sumedenie de saituri de succes. Realitatea stă altfel. Toate elementele preluate au fost adaptate (de multe ori îmbunătăţite) şi integrate într-o formulă stilistică coerentă, armonioasă. Un ochi profesionist sesizează că s-a reuşit o sinteză excelentă.

Stilul tabloid, care spuneam că ne-a inspirat, a fost implementat selectiv, fiind abandonat, de pildă, atunci când am ajuns în faza de alegere a fonturilor. În acest caz, am ales să fim conservatori, implementând pentru texte un font blând, rotunjit (Georgia) cu serife, titluri albastre pe prima pagină şi negre în pagina de articol. O dovadă că lucrurile au fost gândite până în cele mai mici detalii: şapoul ce însoţeşte titlurile de pe prima pagină au fost introduse fără serife, pentru un plus de dinamică.

Cum s-a construit traficul pe Doxologia.ro

Pentru a construi un trafic solid pe doxologia.ro am apelat la un reţetar extrem de sofisticat, care a inclus aspecte cunoscute de toată lumea, precum SEO sau mecanismul de newsletter, opţiunile „trimite unui prieten” şi „citeşte mai târziu”, chestiuni îndrăzneţe (la acel moment), precum butonul „Like” implementat în tot saitul în august 2011, precum şi un pachet de widget-uri instalabile în alte saituri, cu ajutorul cărora se puteau prelua din Doxologia titluri, calendarul şi rugăciuni.

Forma atrăgătoare a widget-urilor, cât şi aspectul utilitar inoculat, a făcut să fie preluate pe zeci de saituri. 

Fiind înţelese avantajele atemporalităţii şi ciclicităţii unor conţinuturi din doxologia.ro, s-a creat secţiunea Calendar, căreia, pe lângă conţinuturile tipice, i-au fost ataşate articole eveniment, temporale (i.e. relatări de la sărbători etc.). În acest mod se trezeşte şi curiozitatea vizitatorului faţă de evenimentele relatate în articolele din anii precedenţi, iar articolele sunt readuse în atenţia Google. Algoritmizarea calendarului ortodox, cu ciclurile şi excepţiile sale a fost o adevărată provocare, însă rezultatul e fost excepţional, fiind, probabil, cel mai complex şi elegant calendar ortodox de pe web.

Un alt mecanism cu rol în colectarea traficului a fost Reţeaua de saituri pentru parohii, în fiecare sait din cele câteva sute din reţea implementându-se, în mod implicit, widget-urile doxologia.

Implicarea noastră în proiectul doxologia a depăşit limitele designului şi dezvoltării propriu-zise a platformei, avansând în zona strategiei de conţinut şi chiar de copywriting, prin redactarea documentului ce codifică politica editorială.

Forma actuală (februarie 2014) a proiectului a rămas neschimbată de la încheierea colaborării noastre cu Doxologia Media, în primăvara anului 2013.

Notă*

În vara anului 2013, proiectul doxologia.ro a fost prezentat ca teză de licenţă la Facultatea de Jurnalism din cadrul Universităţii „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi, de D-l Tudorel Constantin Rusu, avându-l drept coordonator pe Prof. Univ. Daniel Condurache. Teza a fost realizată pe baza mai multor interviuri realizate cu noi, în care am prezentat principiile care au stat la baza dezvoltării proiectului doxologia.ro. Teza a fost notată cu 10, făcând o impresie deosebită în rândul membrilor comisiei.